Saturday, December 31, 2011

Aku sayang mak aku, kau ?

Orang kata aku lahir dari perut MAMA! (bukan orang kata, memang betul)

Bila dahaga yg susukan aku, MAMA.
Bila lapar yg suapkan aku, MAMA.
Bila keseorangan, yg sentiasa di sampingku, MAMA.
Bila pandai bercakap, perkataan yg pertama aku sebut MAMA.
Bila bangun tidur, aku cari MAMA.
Bila nagis, orang pertama yang datang MAMA.
Bila nak bermanja, aku dekati MAMA.
Bila nak bergesel, aku duduk disebelah MAMA.
Bila sedih, orang yg boleh memujuk ku hanya MAMA.
Bila nakal, yg memarahi aku MAMA.
Bila merajuk, yg memujuk ku hanya MAMA.
Bila melakukan kesalahan, yg paling cepat marah MAMA.
Bila takut, yg tenangkan aku MAMA.
Bila nak peluk, yg paling aku suka peluk MAMA.

Bila di asrama, aku selalu teringatkan MAMA.
Bila sedih, aku mesti telefon MAMA.
Bila seronok, orang pertama yg aku nak beritahu MAMA.
Bila bengang, aku suka luahkan pada MAMA.
Bila takut, aku selalu panggil >Mmaaammmmmaaaaa...<
Bila sakit, orang yg paling risau adalah MAMA.
Bila nak exam, orang yg paling sibuk juga MAMA.
Bila buat hal, yg marah aku dulu MAMA.
Bila ada masalah, yg paling risau MAMA.

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini adalah MAMA.
Yang selalu masak makanan kegemaranku MAMA.
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, MAMA.
Yang selalu berleter kat aku, MAMA.
Yang selalu puji aku, MAMA.
Yang selalu nasihatkan aku, MAMA.

#YANG NI BELUM LAGI, TAPI HAKIKAT...

Bila nak kahwin, orang pertama aku tunjuk dan rujuk, MAMA.

Bila aku ada pasangan hidup sendiri.

Bila seronok, aku cari Pasanganku.
Bila sedih, aku cari MAMA.
Bila berjaya, aku ceritakan pada Pasanganku.
Bila gagal, aku ceritakan pada MAMA.
Bila bahagia, aku peluk erat Pasanganku.
Bila berduka, aku peluk erat MAMA.
Bila nak bercuti, aku bawa Pasanganku.
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah MAMA.
Bila sambut anniversary, aku bagi hadiah pada pasanganku.
Bila hari ibu, aku cuma ucapkan "Selamat Hari Ibu".
Selalu aku ingat Pasanganku.
Selalu MAMA ingat kat aku.
Bila-bila, aku akan telefon Pasanganku.
Entah bila aku nak telefon MAMA.
Selalu aku belikan hadiah untuk Pasanganku.
Entah bila aku nak belikan hadiah untuk MAMA.

Renungkan:

"Bila kau sudah habis belajar, bolehkah kau kirim wang untuk Mak?"

"Mak bukan nak banyak, lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah."

Berderai air mata jika kita mendengarnya.

Tapi bila emak sudah tiada....

"MAAAAAA...! RINDU MAMA! RINDU SANGAT-SANGAT....!

Berapa ramai yg sanggup menyuapkan ibunya?
Berapa ramai yg sanggup mencuci muntah ibunya?
Berapa ramai yg sanggup menggantikan lampin ibunya?
Berapa ramai yg sanggup membersihkan najis ibunya?
Berapa ramai yg sanggup membuang ulat dan membersihkan luka ibunya?
Berapa ramai yg sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya?
Dan yg terakhir sekali, berapa ramai yg sembahyang jenazah ibunya?



SELAGI IBU KITA MASIH BERNAFAS.., HARGAILAH IA.



--> tak payah cakap! aku tau korang nak cakap ni copy paste -.-' daa, AAK :P sekurang-kurangnya aku ingat kat mak AKU.

katakata hati : thank you mama, even kakak 15 and 16 wannabe you'll always be by my side. ILOVEYOU <3

No comments:

Post a Comment

kalau kau rasa nak comment, cuba menaip yea -.-

ape tengok2 ?

#cehhh. pandang ape lah? mane ade post dah :P